Saturday, August 11, 2007

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أزيكم يا شباب
أخباركم أية
يارب تكونوا دايما في سعادة و فرح و خير من ربنا
.
بسمع حاليا أغنية كان صديقي لكاظم
سبب سماعي لهذه الأغنية هي خروجي أمبارح مع واحد صاحبي من فترة لم نتقابل المهم الواد ده بقة دايما لما بخرج معه بحس إني فعلا حياتي مفيهاش أي حركة بيقعد يحكي لي حاجات غريبة سافر مرة عمل مقابلة في دبي و رجع في نفس اليوم و أتعرف علي ناس مستواها غريب و عمل حاجات كتير معهم و أتكلموا في حاجات كتير كل ده ممكن يكون في فترة قليلة جدا
صاحبي ده مجنون شوية بجد دماغه فيها حاجة و بيعيش معايا دايما في دور الحويط
المهم الواد ده كان خاطب أيام الكلية و أول أما أتخرجنا فشكل الخطوبة علي طول و بعدين خطب تاني و فشكل من قريب أنا بقة سبحان الله كنت بسمع الأغنية دي أيام خطوبته الأولي و أحس إني هأكون زي كاظم كده بينه و بين خطيبته الأولي مش عارف ليه
و فعلا سبحان الله عمال أقنع فيه من فترة أنه يرجع للبنت الأولي بالرغم من إني معرفهاش بس مرتاح لها و نفسي بجد يرجع لها تاني
الواد صاحبي ده عنده سبحان الله قبول رهيب ساعات بأحسد للأسف عليه بس بأحاول أسيطر علي نفسي و أدعي له ربنا يوفقه و يحميه من حسدي و يكرمني زيه مع أنه بجد مجنون يعني
يبقي كده خلصنا نقطة الواد صاحبي اللي بيحسسيني إن حياتي واقفة و فعلا ساعات مش بحب أقابله علشان كده
و نقطة خطيبته
.
.
شغلت شريط عمرو دياب الجديد
ضحكت
كمان نقطة أمبارح مع صاحبي عرض علي ندخل سينما قلتله لا علشان بحس إن الأفلام العربي دي بأتسرق لما بدخل فيلم عربي و قلتله أعفن فيلم أجنبي تلاقي في حاجات أحسن من أي فيلم عربي
و سبحان الله النهاردة أتفرجت علي فيلم الطفل لبروس و يلز و شكل الفيلم عبيط جدا و من إنتاج والت ديزني يعني مش عبقري بس الفيلم كان رهيب بجد عبقري جدا جدا جدا
أنا عاوز أقولكم إني بأشرب شيشة تفاح ماشي علشان محدش يتفاجأ
شفت أهي ضحكت تاني يعني اللي شفته مكنش خيال
جامد يا عموووور
.
.
النهاردة كان أول يوم في الدورة اللي قلتلكم عليها و كنت مستني أتعرف علي ناس جديدة من شركات مختلفة
قوم أية
طلع إن اللي الدورة دي من شركتنا بس و إحنا أربعة و طبعا عارف الأربعة و كمان طلع المركز أي كلام و المحاضر شكله مش قوي
الفقر فقر يا جدعان مش قلتلكم
و أكتشفت إن حتي الدورات دي الناس اللي أي كلام تروح دورات في أماكن أي كلام زي أخوكم كده
و الناس اللي متظبطه بتروح مراكز محترمة
حتي الدورات يا جدعان
.
.
يوم الخميس لاقيت واحدة بتكلمني في التليفون
عندي مقابلة يوم الأتنين علشان شغل جديد
تفتكروا يكون فرج ربنا و أقبل في الشغل ده و أنطلق و لا أفشل
و لو نجحت شايل هم زي ما قلتلكم علي الشغل السابق هم أسيب الشغل اللي انا فيه و مستقر بس مش حاسس إنه بيفيدني و أجرب حاجة تانية و ممكن أتسوح مش عارف
أولا أنا لسه مقبلتيش و شايل الهم
شيل الهم ده كيف عندي تقريبا
أة في حاجة جامدة جدا حصلت
طبعا البنت اللي كلمتني كلمتني في الشغل كنت متوتر طبعا علشان محدش من الشغل يسمع و كمان علشان أنا أصلا بتوتر لما بكلم بنات و البنت بنت ال و لا بلاش بتكلمني أنجليزي أنا فاهم بس مش عارف أرد بأية يعني تقولي مرسي أقولها شكرا تقلي صباح الخير أقولها و عليكم السلام وكده يعني
و قعدت تشرح لي العنوان كأني كفيف هو كويس و عمكم مش بيرد عليها خالص و بعدين في الأخر بتقولي هو أنا ليه حاسه أنك مش مستوعب اللي بأقوله
يعني كانت خلاص هتقولي أنت متخلف يابني
المهم أدعو لي ربنا يوفقني ربنا يكرمكم
أخوكم مذنوق
.
.
الأهلي كسب السوبر للأسف
و عمل حركة ندالة و ضاف أسم شريف أشرف في القايمة بتاعته و أتحاد الكورة وافق علي طول
و كمان أتحاد الكورة وقف وسام العابدي
مش فاهم هو الزمالك ده أسمه زمالك تل أبيب و أنا مش واخد بالي
مش بأقول إن الزمالك نادي عبقري و لا علي حق دايما بس مش كده أرحمونا يعني
.
.
أنا عاوز أعتذر لرنا هي نفسها هتتفاجأ بأعتذر ليه بس أنا حاسس إني مقصر معها في أية مش عارف
بس أنا أسف يا روني و يارب متكونيش زعلانة مني أنت أصلا مش زعلانة عارف بس حاسس إني مقصر معاكي
.
.
أية كمان
مش عارف
.
عاوز أتكلم عن الأخ اللي أسمه خسارة فيه اللي أتنصر و رجع و محسسيني أنه راكب قطار رايح جاي
.
النهاردة كمان في بنت ماتت ربنا يرحمها بسبب الختان و طبعا الدنيا هأتقوم و مش هتقعد تاني و اللي بيحب الهيصة هيلاقي حاجة يهيص فيها
.
كفاية عليكم كده
تصبحوا علي خير
.
تعديل بعدها بكم دقيقة
مش عارف ليه بأقولكم كده
في مذيع في البي بي سي العربية بيجي بالليل أسمه مصطفي الزياتي صوته مش ممكن بحبه جدا
طلبين
ياريت حد يشرح لي إزاي أضيف أغنية علي البلوج بتاعي بطريقة زي اللي البنت اللي شرحت لي العنوان
و ياريت كمان حد يقولي علي أسم موقع أنزل من موسيقي زي اللي بتجي في العالم هذه اللحظة علي قناة العربية أو البرومات بتاعت قناة دبي وان

16 comments:

حــكــايــة said...

محمد باشا

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
ربنا يتقبل دعائك و لك مثله ان شاء الله
بالنسبة لصاحبك دا بئا فمش عارفة ليه حاسة انى مقتنعتش بيه
حاسة انه مش عارف هو عاوز ايه
كل شوية يحس انه استقر و يخطب و بعدين يفشكل
معرفش حسيته مندفع و لو ركز شوية بدل الاندفاع دا ممكن حاله يكون احسن
يلا الله اعلم بعبيده بئا
و ربنا يكرمه و يكرمك

اما بئا بالنسبة للمحاضرة
فبجد ههههههههههههه
معرفتش اعمل حاجة غير انى اضحك
لا و كمان ضحكت على موقف البنت
معلش , لازم الواحد يطلعله حد يهزأه بالذوق او بقلة الذوق فى البلد دى
شكله روتين

البنت بقى اللى ماتت ربنا يرحمها
و من ناحية الناس اللى هتهيص فدا طبيعى
و مسألة الختان فيها رغى كتير
بس اللى انا شايفاه ان ملهاش لازمة خصوصا لو اغلب نتائجها الضرر دا , لأن اغلب الناس عندنا مش بيلجأوا لأطباء و كدا
اما الموسيقى فأنا لا افقه شيى فى اللى انت طلبته
حد تانى بئا يفيدك

حــكــايــة said...

شوف كنت هانسى اعلق على موضوع الأهلى
الأهلى كسب السوبر الحمد لله
دايما كدا رافع راسنا , يا سلام يا سلام
و الأخ شريف اشرف دا انا قريت ان هو عاوز يروح الزمالك و قال ايه مش عاوز الأهلى
على فكرة بئا لو هو مش عاوزنا احنا كمان مش عاوزينه
احنا عندنا ناس زى الفل و مزبطينا الحمد لله

الزمالك بئا فمن الأسباب اللى تخلينى ادعيله ان بابا كان زملكاوى للأسف :(
و كمان بصراحة الزملكاوية صعبانين عليا
يلا ربنا يكرم الزمالك

رفقة عمر said...

اخبارك ايه
ليك عندى تاج
تعال واستلمه

رفقة عمر said...

مش كنت قرات البوست
لما قراته وجدت موضوع الشغل
ربنا يوفقك يارب
وييسر لك امورك ويارب يوفقك فى شغل تحقق منه كل ما تتمناه اللهم امين يارب العالمين

No Fear said...

السلام عليكم
حكاية
الباب المفتوح
ربنا يكرمنا جميعا إن شاء الله
أحلي حاجة ربنا أعلم بعبيده و دعي الخلق للخالق
أنا شخثيا و أنا بأكتب قعدت أضحك
النحس نحس مش أي حاجة مميز بردوا
و الله كمان ضحكت علي موضوع البنت
بصي موضوع الختان عمره ما هينتهي و للعلم علي حسب كلام واحد صاحبي أثق في كلامه لم يحرمه أي من عليماء الإسلام كان الإختلاف هل هو فرض أم مكرمة
و بما إن المفتي ربنا يكرمه حرمه كده من الباب للطاق مش هيتوقف لأنه أولا جه بشئ جديد الناس هتحس أنه بيعمل كده علشان هو من الحكومة و أنت عارفة علاقة شعبنا بحكومتنا و مدي ثقته الكبيرة فيها و كل مسئوليها
ثانيا أحسن حاجة في موضوع الختان ده هو الرأي السابق اللي معجبش السادة بتوع حقوق المرأة يسيبوا التقدير للطبيب بس
و بعدين يعني يروحوا يشوفوا كم الناس اللي بتكوت بسبب الإهمال الطبي عموما مجتش علي الختان بس يروحوا يلموا الفوط من بطون المرضي
و لا بتوع حقوق المرأة يشوفوا حق المرأة مش هأقولك الفلسطينية و لا العراقية لا يشوفوا حقوق المرأة المصرية في شرب كوب ماء نظيف الصفة مش رئيس الوزراء
معلش سخنت قوي صح
حلو قوي كلامك
أشبعو بإينو كده زي طارق السعيد و محمد صديق بالظبط
باباكي مفيش عنده مدونة علشان نتعرف عليه
أحسن حاجة انك ختمتي كلامك حلو
ربنا يكرمك
أنا صعبان علي حد هييييييه

No Fear said...

السلام عليكم
رفقة العمر
و الله سعيد أنك جيتي مخصوص علشان تعزميني علي التاج
دي تقريبا المرة التانية و لا التالتة في موضوع التاج ده
بس مش عاوز تاجات تاني هأجوب ده في أقرب فرصة إن شاء الله
ربنا يكرمك ركزي معايا في الدعاء قوي علشان حاسس إني إن شاء الله هأقبل و اخاف أكمل و لا أفضل زي ما أنا
أدعي لي ربني يرشدني للخير

البنت الشلبية said...

سلام عليكم
ازيك
ربنا يوفقك فى الشغل
وبالنسبة للزمالك انا خلاص قربت اشد شعرى من الى بيحصله
شريط عمرو عاجبنى من زمان
بالنسبة للموسيقى بقى
شوفت الموسيقى الى عندى فى البلوج؟ دوس على شكل الميكروفون فيها هتفتحلك صفحة اشترك فى السايت مجانا
حمل الاغنية الى على جهازك اعملها ابلود وبعد كده لما تتحمل خد اللينك بتاعها كوبى وروح على البلوج بتاعتك السيتينج وافتح صفحة اتش ام ال واعمل بيست
بس كده خلصت
عايز سايت حلو للموسيقى اشترك فى سايت اسمه ديفيدى العرب www.dvd4arab.com
واختار منه قسم الاغانى الكلاسيك

سلام

حــكــايــة said...

محمد

على فكرة انا فعلا سمعت الرأى اللى بيقول ان موضوع الختان يكون على حسب الحاجة
بس المشكلة ان الناس مش بيركزوا فى كدا
و كمان مش بيروحوا لمتخصصين
من هنا بييجى الضرر
يلا ما علينا , الموضوع ملخبط اصلا و على رأيك هيتلخبط زيادة بالفتوى بتاعة البيه المفتى

اما اللعيبة بئا , فانتو جاييت تبصولنا فى اللعيبة اللى حيلتنا ولا ايه
بابا بئا الله يرحمه
عشان كان زملكاوى :D

و متقلقش يا فندم , الزملكاوية صعبانين على كل الناس :p

Anonymous said...

بالنسبة لصاحبك ربنا يوفقه وربنا يجازيك خير على انك بتدور على مصلحته
وبالنسبة للافلام الاجنبى انا متفقة معاك انها احسن بكتير بس ساعات فيه افلام عربى فلته كده بتطلع زى فيلم جاءنا البيان التالى رغم انه متاخد من فيلم اجنبى الا انه احسن منه

O S A M A said...

..حلو البوست ودمه خفيف طووويب ياراجل ماهو انت عندك قبول اهو من غير ما نشوووفك امال لو شفناك هيحصل ايه؟؟

اما بالنسبه للاهلى معلش هو دايما كده طمعان في البطولات ميسبش بطوله غير لما ياخدها(اهلاوى انا)

بس على فكره الزمالك جاى جاى


والدورات بقي متفكرنيش لحسن انا كل ما اروح كورس يحصلى نفس اللى بيحصلك الفقرى فقرى بقي هو انت شكلك بتكون معايا صح؟؟ ههههههه



اول مره ليا عندك بس متقلقش هجيلك تانى

سلامى لك

No Fear said...

السلام عليكم
البنت الشلبية
أزيك أخبارك أية؟
يارب تكوني دايما في أحسن صحة و حال
و تكوني في سعادة و خير دايما

الزمالك لا تعليق

شكرا علي المعلومات القيمة اللي أنت قلتيها بالرغم من إني مش عارف أنفذها بس بأحاول
ربنا يخليكي

No Fear said...

السلام عليكم
حكاية
أنا قلت اللي أعرفه في موضوع الختان و الله أعلم بس المشكلة إحساس الناس بعدم حسن نوايا الناس اللي بتتكلم و ده عموما مش في موضوع الختان بس

No Fear said...

السلام عليكم
هند
ربنا يوفقنا كلنا يارب
الزمالك لا تعليق

No Fear said...

السلام عليكم
أسامة
منور و يارب متكنش أخر مرة
علي فكرة أنا زرت البلوج بتاعك بس هو محتاج من تركيز كبير علشان أقدر أعلق علشان أنت شكلك شاعري شوية

أنت لو شفتني هتتخنق من نفسك
:))

الزمالك لا تعليق

الدورات
تعالي نجط خيبتك علي خيبتي و نشوف حد يحط خيبته معانا
:))
سلام و ياريت بجد متكنش أخر مرة

علوة said...

الاغنية - كان صديقي .. صح ؟
يا زعيم في أفلام عربي بتبقى حلوة من غير سرقة ولا حاجة اهمها الموسم ده قص ولزق لشريف منير وحنان ترك وهالة خليل
بس انت رأييك اجمالا صح

من إنتاج والت ديزني يعني مش عبقري

يا بوب دي نفس الشركة اللي انتجت قراصنة الكاريبي

بالمناسبة
اللي حظه نحس كده .. ربنا بيكرمه في الأخر جدا
في الافلام العربي
:))
بالمناسبة 2
البنت ماتت بسبب البنج مش بسبب الختان .. رغم اني ضده ولكن الحق يقال

No Fear said...

السلام عليكم
علوة
منورني أولا
مش هنختلف علي الأفلام بس أنا خلاص عندي عقدة من الأفلام المصرية
و مش هنختلف خالص علي والت ديزني
عرفت بعد كده إن البنت ماتت بسبب البنج مش بسبب الختان إعلام فاسد بعيد عنك
سلام