Wednesday, December 31, 2008

نهاية عام

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كل سنة و أنتم طيبين و بخير
باقي ساعة و شوية علي السنة الجديدة فكرت مكتبش خالص عن السنة اللي فاتت و يكون البوست ده مجرد أمنيات و أهداف و أحلام للسنة الجديدة بس بعد أما فكرت في السنة اللي فاتت لاقيتها من أهم سنين حياتي أو هي أهم سنين حياتي و يمكن تكون أكتر سنة في حياتي فرحت فيها بالرغم من نهايتها اللي مقدرش غير إني أحمد ربنا علي كل حال
يعني حتي النهاردة صحيت و أنا معنديش أجازات متأخر قوي علي الشغل و كنت ممكن أكون في موقف حرج في الشغل علشان معنديش أجازات بس الحمد لله ربنا ستر و جريت و لحقت أوصل في الميعاد و بالليل بردوا و أنا نايم أخويا دخل كسر لي المج بتاعي اللي كان عندي من رابعة إبتدائي و يمكن حادثة المج دي خليتني أعيد تفكيري في إرتباطي بأي حاجة في الحياة لأني أنا السنة دي فقدت حاجات و ناس كتير قوي كنت رابط نفسي بيهم بدرجة كبيرة و معتمد عليهم بس و ده يمكن يكون غلطي أو يكون إستفادتي من السنة دي
طبعا كمان يوم الأحد عمي توفي إلي رحمة الله ربنا يرحمه و إن شاء الله هيكون مثواه الجنة علشان هو فعلا كان طيب و مؤمن و ملتزم ربنا ينير قبره و يدخله في رحمته و يجعله مع الصديقين و الشهداء عمي كان متعود يجي لنا دايما يوم الجمعة بعد الصلاة علي طول كان شئ مزدوج مع حديث الشيخ الشعراوي رحمة الله عليهم هم الأتنين
يمكن يكون موت عمي مكنش مفجاة لأنه كان تعبان قوي و يمكن تكون دي الحاجة الوحيدة الكويسة في المرض إنها بتقلل من صدمة الفراق شوية يمكن مش كتير بس الواحد بيكون مستعد عكس موت الفجأة اللي سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم إستعاذ منه
ربنا يرحمه
عظة الموت دي مش فاهم إزاي الناس و أنا منهم مش بنتعظ بيها يعني عمي ده الله يرحمه كان ممكن يقعد نازل طالع يسافر البلد و يرجع و يرجع يسافر تاني في نفس اليوم ده مرة كان عندنا و نزل و راح العتبة و جه مرتين في أقلل من ساعتين
و أنا كمان أشتركت في غسله و تصوروا الشخص اللي أنت بتكون شايفة داخل خارج قدامك تلاقيه قدامك كده كأنه حتة حجر و لا خشب تجيبه يمين و شمال زي ما تحب
سبحان الله
ربنا يرحمه و يجعل مثواه الجنة
*****
صورة إجمالية للسنة اللي فاتت
هي السنة اللي توثقت علاقتي بيها و قربنا من بعض قوي قوي قوي فوق ما أنا كنت بأحلم و أتخيل
الحمد لله و منساش عمري لما كانت الناس في الشغل تقولي أنت متغير ليه كده
يارب رحمتك بيا
ربنا يكرمها و يوفقها في حياتها الجديدة
و يارب و قدر لي الخير حيث كان ثم أرضني به
و طبعا مش هأقدر أقول عمري إنها تجربة فاشلة بالعكس هي أنجح قصة ممكن حد يعيشها لأني تحولت لإنسان أظن أنه أحسن من قبل كده بكتير إن شاء الله
و يارب الناس كلها تعيش تجربة زي تجربتي الناجحة دي بس تكون نهايتها أسعد إن شاء الله
.
هي السنة اللي تحولت فيها معرفتي بمحمد مفيد من مجرد شخص كويس أعرفه لصداقة و أخوة إن شاء الله تتدوم لأخر العمر
و يارب يكون لي ناس كتير زيه كده
فاهم يا منذر
.
هي السنة اللي زادت فيها معرفتي بالمدونين و صلتي بيهم و عرفت منهم ناس جديدة زي الفل
و طبعا هي السنة اللي سمراء النيل و طارق أتجوزا فيها
و السنة اللي منذر كمان أتجوز فيها
ربنا يبارك لهم جميعا
و هي السنة اللي هي اتجوزت فيها
ربنا يبارك لها
.
هي السنة اللي أشتركت فيها الحمد لله في أعمال خيرية و أتعرفت علي ناس و شباب زي الفل زي مروة و أمجد و الحسيني و أية و ناس تانية كتير مفيش حد منهم بيدخل هنا خالص غير واحدة بس و يمكن بقية الناس متعرفنيش كويس و لا تعرف المدونة و يمكن متعرفنيش أنا شخصيا بالرغم من إننا أتقابلنا كتير
ربنا يبارك فيهم و يجازيهم خير علي أعمالهم الصالحة و علي صبرهم علي في غلاستي و خنقتي
.
شكل البوست ده هينزل بعد السنة الجديدة ما تبدأ لذلك هأسرع شوية و يمكن أختصر بقة
.
هي كمان السنة اللي حدث فيها نوع من أنواع الصدام الحميد مع العيلة هنا
.
هي السنة اللي بدات أقرأ فيها و يارب تكون البداية فقط و أستمر للأخر
.
هي السنة اللي مبقيتش أخاف قوي لما اروح مكان جديد لوحدي و لا لما أقابل ناس جديدة و بقيت أتكلم مع أي حد مش قوي يعني بس أحسن من الأول الحمد لله
.
فشل السنة دي
فقدي لإنسانة قليل قوي لما الأقي زيها تاني بس بردوا الحمد لله
فشل في التمهيدي
فشل بسيط في الشغل
فشل إني أحوش فلوس الحقيقة
فشل في العبادة و العلاقة مع ربنا
.
أمنيات للسنة الجديدة
نفسي ترجع لي تاني أو أنساها خالص أو علي الأقل مش عارف أقول أية مهو أنا لو نسيتها هأنسي الحاجات الكويسة اللي أتعلمتها منها
يارب حلها لي من عندك أنا مش عارف أدعي بأية
يارب قدر لي الخير حيث كان ثم أرضني به
.
نفسي أخلص التمهيدي و أبدأ في الماجستير
.
نفسي أظبط الدنيا و الجو في الشغل
أنا هأطمع يارب و أدعيك بشغل تاني أحبه و أتميز و أنجح فيه قوي يارب
.
نفسي أقرا كتاب أسبوعيا
نفسي أقرا مجلة العربي كلها و أفهمها كلها
نفسي أقري حاجات معينة بتصدر يوم الرابع عشر من كل شهر و افهم معناها صح و بترمز لأية *
نفسي أخلص كورس الإنجليزي و أتكلم إنجليزي كويس و أكتب بوستات بالإنجليزي
نفسي أعرف كمبيوتر كويس قوي
نفسي أسافر كتير
نفسي أشوف البحر
نفسي أفرح يارب
.
يارب نفسي أفرح قوي و كتير و علي طول يارب بلاش حزن يارب
يارب فرح الناس كلها و خفف عنها
يارب أنت رب قوي و قادر و عبادك مذنبين ضعفاء و أنا منهم يارب فأغفر لهم و لي و أرحمنا
يارب رجعنا لدينا و أجعل الإسلام دستورنا في الحياة
يارب أرفعنا بالإسلام و أرفع الإسلام بنا
يارب أغفر لي ذنوبي و ضعفي و فشلي في الإختبار اللي أنت عملته لي السنة دي و يارب أكون أتعلمت منه
و يارب سامحني
و يارب أقبل توبتي و أقبلني يارب
الحمد لله
الحمد لله
الحمد لله

8 comments:

مـحـمـد مـفـيـد said...

محمد
انا شرف ليا اني اعرف شخص زيك
بس كده

life said...

كل سنة وأنت طيب

ربنا يحققلك كل امنياتك
برغم ان البوست كلماته بسيطة ألا انه عميق
هذا ما يدور فى الحياة

نلتقى أشخاص
ونفتقد لأشخاص
ونفارق اشخاص

و لا تتوقف الحياة

لكن فى كل الأحوال نأمل أن تأتى لنا بالفرح
لكنها معادلة صعبة
لأن بعد الفرح يأتى الحزن وبعد الحزن يأتى الفرح
هكذا هى الحياة
آمال ان تدوم صدقاتك بكل من عرفتهم
وآمال أن تنسى من أحببتها
ربنا يكرمك باللى تعوضك عنها

تحياتى

سلوى said...

كل سنه وانت طيب

ربنا يحقق لك كل أحلامك وينجحك ويفرحك
اللهم آمين

الحياه كده يوم كده ويوم كده

ربنا يقويك ويعوضك خير إن شاء الله
مفيش حد عارف الخير فين

kochia said...

كل سنة وانت طيب
ورحم الله عمك وامواتنا واموت المسلمين ان شاء الله جميعا
وربنا يختار لك الخير دايما

No Fear said...

مفيد
السلام عليكم
مش عارف أقول أية؟

No Fear said...

life
السلام عليكم
مش عارف هتتدخلي تاني و لا لا
بس أنا كل تدويناتي كده متقلقيش
بس يغلب عليها بعيد عنك السواد
:)
.
فعلا هي دي الحياة
.
مش عارف كل أما واحدة جديدة تتدخل تعلق عندي لأول مرةأتمني تكون هي
.
ياريت تنوريني تاني
:)
كل سنة و أنت طيبة

No Fear said...

سلوي
السلام عليكم
و أنت طيبة و بخير
و ربنا يجعل السنة الجديدة دي كلها خير و سعادة و فرج لينا كلنا إن شاء الله
.
ربنا يكرمك
أمين يارب

No Fear said...

kochia
السلام عليكم
ربنا يرحمه و يرحم أموات المسلمين جميعا
.
جزاكي الله كل خير
.