Wednesday, January 11, 2017

خلطة مشاعر وأفكار

نفسي من زمان اكتب بوست و كل شوية أقول لازم اكتبه علي اللاب علشان اظبط الخط و حجمه و في الأخر بردوا بأكتبه علي الموبيل
مش عارف أبدأ منين
هأبدأ من افتقادي لشبرا أوي وحشاني بجد و جوها واحشني ونفسي عيالي يبقوا شبراوية جدعان محترمين
كان نفسي اكتب بوست خاص عن حياتي في شبرا و المدارس اللي عديت عليها و علي صحابي و مدرسيني مبدئيا مدرسة حدائق شبرا المشتركة للأسف نصها اتبني عمارة دلوقتي و أشهر المدرسين حمدي و سعيد و الصحاب أحمد أنور و طارق وهيثم و أحمد نبيل و محمد سيد و البنات نشوي و فاطمة وأسماء و داليا و كان ما يميز هذه الفترة لعب الكورة في الفسحة و بعد المدرسة و ياما أ سعيد قفشنا و ضربنا و مرة أتأخرت حوالي ٣ ساعات بعد ميعاد المدرسة و روحت ماما قرصتني من ودني و تقريبا من ساعتها معملتهاش تاني ولا أنا ولا هي 😀
وبعد كده مدرسة الترعة الإعدادية و سنة أوي كنت فترتين و بعد كده فترة واحدة و الصحاب زيزو و محمد صلاح و ثروت وعبدالله ومحمد فايز ومحمد عبدالجواد و ميشو و محمد خليل و بعد كده ثانوي في التوفيقية و كانت أيام صعبة انتهت بدخولي كلية العلوم في نهاية ٩٩ و مع علوم سقطت أول سنة و كأبة و بعد كده السنين بتجري و مش عاوزة تهدي
ياجدعان ده البلوج ده نفسه عدي عليه عشر سنين تخيلوا مش عارف عدوا إزاي
و الثورة عدي عليها خمس سنين و السيسي عدي عليه سنتين ونص
بالمناسبة حسبتها الصبح لقيت مرتبي حاليا يعادل نفس مرتبي ساعة أول مرة اشتغل من عشر سنين بالدولار
بردوا الصبح خطر علي بالي ساعة أما حزب الله طرد إسرائيل من لبنان و هتفنا باسمه و حاليا بندعي عليه و هو هو نفس الشخص
الحمد لله عندي هدوء نفسي كويس يمكن سببه الأساسي مالك وياسين واهتمامي وخوفي عليهم وكمان مرور الحياة بسرعة مبتخليش الواحد يفكر كتير
الحمد لله امتحنت المادة اللي عندي في التمهيدي وربنا ييسر
بأحاول اتحامي بربنا في كل حاجة
الجو برد بشكل غير طبيعي
الشغل عك بس بأحاول أتعايش و بأعمل اللي عليا و العضو المنتدب بيطلب مني شغل بشكل شخصي مني و ده طبعا بيسبب لي عداوات كتير مش هتظهر للعلن غير مع تغيير العضو المنتدب و هينفخوني 😀 بس الحمد لله الواحد مبسوط بنفسه و مبسوط إني حاسس إن ربنا معايا و بيقولي متشيلش أي هم
أول أما خطبت قلت لمراتي علي المدونة دي ودخلت عليها ساعتها كم مرة و مبقيتش تفكر تتدخل تاني و الغريب إنها صممت تتضاف عندي علي أكونتين الفيسبوك
في صورة جت علي الميموري للفيس بوك ليا و لمنذر ولميدو مجدي بصيت لنفسي وحسيت إني وحشتني هو في حاجة اسمها كده ولا ده مرض؟
في مواقف كتير نفسي احكيها لكم بس أنا مش عارف أنتم بتيجوا ولا لأ هأسيب البوست ده و علي أساسه هأكمل 😀
تصبحوا علي خير
برنامج قطوف من حدائق الإيمان ده جميل أوي خصوصا حلقات شحاته العرابي

No comments: